24. 4. 2015
1. strateška konferenca elektrodistribucije Slovenije
Maribor, 23. april 2015 – Elektro distribucijska podjetja so
ključni člen za razvoj stroškovno učinkovitega distribucijskega omrežja
Slovenije, ki zagotavlja kakovostno in zanesljivo oskrbo odjemalcev v
Sloveniji. S tem zavedanjem so na prvi Strateški konferenci
elektrodistribucije Slovenije predstavniki vseh petih distribucijskih
podjetij Slovenije, ki delujejo v okviru Gospodarskega interesnega
združenja (GIZ) distribucije električne energije, izpostavili pomen
lokalne prisotnosti distribucijskih podjetij in prednosti tovrstnega
načina organiziranosti. Vladi RS zato predlagajo, da
elektrodistribucijskim podjetjem čim prej podeli koncesije za izvajanje
GJS SODO ter s tem vsem odjemalcem zagotovi dolgoročno učinkovit
distribucijski sistem in zanesljivo oskrbo z električno energijo.
Prof. dr. Ferdinand Gubina, predsednik Elektrotehniške zveze Slovenije,
pa je izpostavil pomembnost skupne energetske strategije EU, vlogo
omrežja za distribucijo električne energije in pomembnost, da se
oblikovalci nove organiziranosti distribucije pred ukrepi v napačno smer
zavedajo pomembnosti, da oblikovanje trga s sistemskimi storitvami,
krmiljenje omrežja zaradi spreminjanja smeri toka, napetostne regulacije
in proizvodnje jalovih moči morajo prevzeti distribucijska podjetja.
Na konferenci so predstavili delo in prednosti petih delovnih skupin,
ki delujejo znotraj GIZ distribucije električne energije, ter njihov
pomen in učinkovito ter razvojno naravnano organiziranost pri izvajanju
nalog gospodarske javne službe distribucije električne energije. Hkrati
so na zaključni okrogli mizi spregovorili o strategiji razvoja slovenske
energetike s poudarkom na področju distribucije električne energije.
Vseh pet slovenskih podjetij za distribucijo električne energije
(Elektro Celje, Elektro Gorenjska, Elektro Ljubljana, Elektro Maribor,
Elektro Primorska) je izpostavilo ključne prednosti ustrezne ureditve
izvajanja gospodarske javne službe sistemskega operaterja
distribucijskega omrežja (GJS SODO). Sedaj namreč družba SODO, ki
formalno izvaja GJS SODO, samo najema infrastrukturo pri petih
elektrodistribucijskih podjetjih, slednja pa dejansko izvajajo vse
zakonske naloge GJS SODO v praksi in s tem zagotavljajo zanesljivo
oskrbo z električno energijo vsem uporabnikom Republike Slovenije.
Elektrodistribucijska podjetja se že več let aktivno trudijo za
izboljšanje sistemske ureditve izvajanja GJS SODO, s tem optimizacijo
celotnega nacionalnega elektrodistribucijskega omrežja. Z različnimi
strokovnimi pravnimi in ekonomskimi analizami so jasno pokazali, da je
po zgledu večine evropskih praks najbolj učinkovito vzpostaviti ureditev
GJS SODO pri kateri so elektrodistribucijska podjetja kot lastniki
infrastrukture tudi dejansko izvajali koncesijo GJS SODO.
Predstavniki elektrodistribucijskih podjetij (EDP) se zavzemajo
za podelitev lokalnih koncesij neposredno elektrodistribucijskim
podjetjem, s čimer bo omogočen kakovosten in učinkovit nadaljnji razvoj
dejavnosti distribucije električne energije, prilagojen potrebam in
posebnostim lokalnih okolij, v katerih delujejo.
Prednosti lokalnih koncesij neposredno elektrodistribucijskim podjetjem:
· Za kvalitetno in zanesljivo izvajanje dejavnosti distribucije
električne energije je ključnega pomena prisotnost v lokalnih skupnostih
in čim večja avtonomnost delovanja distribucijskih podjetij.
· Dejstvo je, da je distribucija električne energije lokalnega
značaja in ustrezna organiziranost na lokalnem nivoju se je še posebej
pokazala pomembna pri naravnih nesrečah, kot je bil npr. letošnji žled,
pa kasneje poplave, ipd.
· Zaradi trenutne ureditve izvajanja GJS SODO
elektrodistribucijska podjetja na letni ravni vlagajo desetino manj
sredstev v izgradnjo in obnovo infrastrukture elektrodistribucijskega
omrežja v Republiki Sloveniji. Z lokalnimi koncesijami se omogoči večji
vpliv lokalnih skupnosti na razvoj dejavnosti ter razvoj posameznih
območij slovenskega elektrodistribucijskega omrežja v skladu s potrebami
uporabnikov lokalnega omrežja.
· SODO, d. o. o. kot vmesni člen, ki je dejansko samo posrednik
po mnenju GIZ distribucije električne energije ne pripomore k
učinkoviti in stroškovno vzdržni ureditvi elektrodistribucijskega
sistema po zgledu drugih evropskih držav.
· Odpravijo se nepotrebne težave v praksi pri dnevnem delovanju
distribucijskih podjetij, ki so posledica trenutne ureditve sistema.
Mnenju elektrodistribucijskih podjetij pritrjujeta tudi
revizijsko in porevizijsko poročilo Računskega sodišča, ki že od leta
2009 opozarja, da je omenjena ureditev neučinkovita.Družba
SODO, po oceni Računskega sodišča nima ne kadrov, ne znanja, ne denarja,
da bi samostojno izvajala dejavnost, povzroča pa dodatne stroške v
sistemu, ki jih seveda plačujejo vsi uporabniki električne energije.
Vseh pet distribucijskih podjetij Slovenije v okviru GIZ distribucije
električne energije zato poziva Vlado Republike Slovenije in
pripravljavce nove vladne strategije razvoja energetike, ki bo pomembno
zaznamovala nadaljnji razvoj distribucije električne energije v
Sloveniji, da upoštevajo realno stanje elektrodistribucije, predloge za
večjo učinkovitost in stabilnejši sistem ter prednosti, ki jih prinaša
ustrezna organiziranost GJS SODO na lokalnem nivoju.
***
Dodatne informacije:
Roman Ponebšek – poslovodja GIZ distribucije električne energije, e-pošta:
info@giz-dee.si
Opomba
GIZ je gospodarsko interesno združenje distribucije električne
energije, ki ga je leta 1996 ustanovilo 5 podjetij za distribucijo
električne energije v Sloveniji: Elektro Celje, Elektro Gorenjska,
Elektro Ljubljana, Elektro Maribor in Elektro Primorska.