5. 12. 2014
Računsko sodišče je dne 25. 11. 2014 predstavilo Porevizijsko poročilo
»Popravljalni ukrepi Vlade Republike Slovenije, Ministrstva za
infrastrukturo in prostor ter SODO, sistemskega operaterja
distribucijskega omrežja z električno energijo, d. o. o., Maribor«. Na
predstavitvi je bilo posebej izpostavljeno, da trenutna ureditev GJS
SODO ni učinkovita, na kar Računsko sodišče opozarja že od leta 2009
dalje. »Posredniška« družba SODO, ki formalno izvaja GJS SODO samo
najema infrastrukturo pri petih elektrodistribucijskih podjetjih,
slednja pa dejansko izvajajo vse zakonske naloge GJS SODO in s tem
zagotavljajo zanesljivo oskrbo z električno energijo vsem uporabnikom
Republike Slovenije. Družba SODO, po oceni Računskega sodišča nima ne
kadrov, ne znanja, ne denarja, da bi samostojno izvajala dejavnost,
povzroča pa dodatne stroške v sistemu, ki jih seveda plačujemo vsi
uporabniki električne energije. Računsko sodišče zato poziva Vlado, da
izvajanje GJS SODO čim prej ustrezno uredi.
GIZ distribucije električne energije, ki zastopa interese vse petih
elektrodistribucijskih podjetij (več kot 3.000 zaposlenih) podpira mnenje Računskega sodišča. Elektrodistribucijska podjetja imamo že več
kot stoletno poslanstvo in tradicijo izvajanja distribucije električne
energije. Pri tem z elektriko zanesljivo oskrbujemo skoraj milijon
uporabnikov in upravljamo z 96% vsega električnega omrežja v Sloveniji.
Tudi elektrodistribucijska podjetja se že več let aktivno trudimo za
ustrezno ureditev izvajanja GJS SODO. Z različnimi relevantnimi pravnimi
in ekonomskimi analizami smo jasno pokazali, da je po zgledu večine
evropskih praks najbolj učinkovito vzpostaviti ureditev GJS SODO pri
kateri bomo elektrodistribucijska podjetja kot lastniki infrastrukture
tudi dejansko izvajali koncesijo GJS SODO. Vmesni člen, ki je dejansko
samo posrednik in ki za svoje poslovanje letno porabi okrog 4 mio EUR,
po mnenju GIZ distribucije električne energije ni potreben.. Ne samo, da
uporabniki električne energije po nepotrebnem plačujejo te dodatne
stroške, zaradi trenutne ureditve imamo elektrodistribucijska podjetja
in uporabniki po nepotrebnem nemalo težav tudi v praksi pri dnevnem
sodelovanju. Zaradi trenutne ureditve posledično elektrodistribucijska
podjetja na letni ravni vlagamo desetino manj sredstev v izgradnjo in
obnovo infrastrukture, kar je po naši oceni škoda, ki gre na račun
boljšega omrežja v Republiki Sloveniji.
Dejstvo je, da je distribucija električne energije lokalnega značaja in
ustrezna organiziranost na lokalnem nivoju se je še posebej pokazala
pomembna pri naravnih nesrečah, kot je bil npr. letošnji žled, pa
kasneje poplave, ipd. Vladi RS zato tudi mi predlagamo, da
elektrodistribucijskim podjetjem čim prej podeli koncesije za izvajanje
GJS SODO ter s tem zagotovi dolgoročno učinkovit distribucijski sistem
in zanesljivo oskrbo z električno energijo.